X
Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku,
zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej na temat naszej polityki prywatności znajdziesz tutaj.
Poleć znajomemu| Forum
drukuj skomentuj artykuďż˝ forum poleďż˝ artykuďż˝ znajomemu A A A

Przedawnienie roszczeń o zapłatę składki lub jej raty z umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych

2010-07-13 09:35 wtorek
Przedawnienie roszczeń o zapłatę składki lub jej r
Jak to zostało wskazane powyżej, wierzyciel może dochodzić przedawnionego roszczenia. Takie działanie nie jest co do zasady zabronione. Sankcjom podlegają jednak niektóre formy (sposoby) windykacji roszczeń względem dłużnik. W przypadku obrotu konsumenckiego w sukurs przychodzą przepisy ustawy z dnia 16 lutego 2007 roku o ochronie konkurencji i konsumentów[12]. Dodatkowo na przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą polegającą na windykacji zobowiązań pieniężnych  spoczywa obowiązek prowadzenia działalności gospodarczej z poszanowaniem dobrych obyczajów oraz słusznych interesów konsumentów (art. 17 ustawy z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej). W części przypadków, obrona przed niektórymi formami windykacji może być oparta na przepisach o ochronie dóbr osobistych (art. 24 k.c.).  W skrajnych zaś na stosownych przepisach kodeksu karnego.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 16 lutego 2007 roku o ochronie konkurencji i konsumentów zakazane jest stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Zgodnie z ust. 2 tegoż przepisu przez praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów rozumie się godzące w nie bezprawne działanie przedsiębiorców. Bezprawność działania może polegać na np. na naruszeniu obowiązku prowadzenia działalności gospodarczej z poszanowaniem dobrych obyczajów oraz słusznych interesów konsumentów, o którym mowa w art. 17 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Ponadto w art. 24 ust. 2 pkt 2 uregulowana jest stypizowana forma praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów. Jest nią naruszanie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji. Prawo do rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji jest jednym z fundamentalnych praw każdego konsumenta, a brak takiej informacji uniemożliwia mu swobodę oceny i wyboru najkorzystniejszej oferty, ograniczając tym samym wolność jego decyzji rynkowych.  W orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości od dawna konsekwentnie przyjmuje się tezę, że konsument ma prawo do rzetelnej, nie wprowadzającej w błąd informacji, zawierającej wszelkie niezbędne dane wynikające z funkcji i przeznaczenia towaru lub usługi[13]. Obowiązek udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji odnosi się również do działalności firm windykacyjnych. Oceny jednak, czy w danym przypadku mamy do czynienia z bezprawnością postępowania firmy windykacyjnej poprzez naruszenie tego obowiązku, lub polegającą na naruszeniu art. 17 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, dokonuje, po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Analiza dotychczasowych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów[14]  pozwala na wskazanie następujących form windykacji, które mogą być uznane w określonym w danym przypadku, jako działanie naruszające zbiorowe interesy konsumentów:
  • nierzetelne wskazywanie w pismach wzywających konsumentów do zapłaty ewentualnych kosztów postępowania sądowego i egzekucyjnego, w szczególności przez umieszczanie w pismach haseł, iż dłużnik zostanie obciążony wszelkimi kosztami postępowania sądowego i komorniczego;
  • umieszczanie w treści pism kierowanych do konsumentów informacji o wizycie pracownika firmy windykacyjnej w celu przygotowania raportu obejmującego składniki stanu majątkowego, co może wprowadzać w błąd poprzez powodowanie u konsumentów wrażenia, że podmiot inny niż sąd może zobowiązać dłużnika do wyjawienia majątku oraz może zmierzać do wykorzystania stanu obawy i poczucia lęku o swoje dobra, a tym samy wywierać na konsumentach presję psychiczną prowadzącą do podejmowania działania zgodnego z wolą firmy windykacyjnej;
  • umieszczanie w treści pism kierowanych do konsumentów o wizycie pracownika firmy windykacyjnej we właściwie miejscowo oddziale ZUS;
  • umieszczanie w treści pism kierowanych do konsumentów informacji o zamieszczeniu danych dłużnika w Biurze Informacji Kredytowej, ze wskazaniem, że pozbawi to konsumenta możliwości korzystania z usług: instytucji bankowych, operatorów telefonii stacjonarnej i komórkowej itd., co może wprowadzać konsumentów w błąd poprzez jednoznaczne stwierdzenie, iż sam fakt umieszczenia danych konsumentów w BIK pozbawi ich możliwości korzystania z usług w/w instytucji;
  • braku podawania w pismach wzywających dłużnika do zapłaty danych pozwalających na identyfikację długu, w szczególności podstawy prawnej (umownej) powstania zobowiązania oraz okresu za jaki wierzyciel domaga się zapłaty długu przy zobowiązaniach o charakterze ciągłym, umożliwiając tym samy konsumentowi identyfikację długu;
  • powiększenie sumy zadłużenia o koszty prowadzonych czynności windykacyjnych, co może wywierać u konsumenta presję psychiczna prowadzącą do podejmowania działania zgodnego z wolą firmy windykacyjnej;
  • umieszczaniu w pismach skierowanych do konsumentów informacji o nieuchronności wydania przez sąd tytułu wykonawczego poprzez nierzetelne zacytowanie art. 47916 k.p.c., co może stanowić działanie mające na celu zastraszenie oraz wywarcie u konsumentów presji psychicznej prowadzącej do podejmowania działania zgodnego z wola firmy windykacyjnej;
  • kierowaniu do konsumentów pism zatytułowanych „postępowanie egzekucyjne", co może wprowadzać w błąd poprzez powodowanie u konsumentów wrażenia, iż zostało wszczęte postępowanie egzekucyjne i powodować tym samych obawy o swoje dobra oraz wywierać presję psychiczna do działania zgodnego z wolą spółki;
  • umieszczaniu w treści pism kierowanych do konsumentów informacji Grupy Windykacji Terenowej, która będzie przeprowadzała windykację bezpośrednią w miejscu zamieszkania lub pracy dłużnika, co może wzbudzać u konsumentów poczucie lęku, zagrożenia i obawę o utratę dobrego imienia w miejscu zamieszkania i zatrudnienia oraz zmierzać do wywarcia u konsumentów presji psychicznej prowadzącej do podejmowania działania zgodnego z wolą firmy windykacyjnej;
  • umieszczaniu w pismach kierowanych do konsumentów informacji, iż brak spłaty zadłużenia przez konsumenta zadłużenia nosi znamiona przestępstwa wyłudzenia, określonego w art. 286 §1 k.k., oraz umieszczaniu w treści pism kierowanych do konsumentów o możliwości złożenia do organów ścigania zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa, co mogło wzbudzać u konsumentów poczucie lęku o dobra osobiste oraz stanowić bezprawną groźbę mającą na celu wymuszenie określonego rozporządzenia swoim majątkiem;
  • umieszczaniu w treści pism kierowanych do konsumentów informacji o wizycie indykatora terenowego, który w sposób szybki i bezwarunkowy wyegzekwuje dług, co mogło wywierać presję psychiczną u konsumentów oraz stwarzać poczucie zagrożenia o swoje dobra osobiste;
  • umieszczanie w pismach kierowanych do konsumentów w toku czynności windykacyjnych haseł, treści, znaków graficznych oraz kolorystki, mającej na celu zastraszenie konsumentów, wywołanie w nich uczucia lęku oraz wywarcie presji psychicznej.


Paweł Wawszczak

Biuro Rzecznika Ubezpieczonych









Literatura:
1) S. Rudnicki, S. Dmowski, Komentarz do kodeksu cywilnego. Księga pierwsza. Część ogólna. Wyd. LexisNexis, Warszawa 2006.
2) G. Bieniek (red.), Komentarz do Kodeksu Cywilnego. Księga Trzecia. Zobowiązania, Tom 1-2, , Wydawnictwo Lexis Nexis.

Przypisy:
[1]  Dz. U. z 2003 r., Nr 124, poz. 1152.
[2] Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych ma zastosowanie do umów ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych zawieranych od dnia 1 stycznia 2004 roku.
[3] Dz.U. z 2000 r., Nr 26, poz. 310.
[4] Tak Sąd Najwyższy w uzasadnieniu do orzeczenia z dnia 12 lutego 1991 roku w sprawie sygn. III CRN 500/09, OSNCP 7-8/92, poz. 137
[5] Od zasady, że roszczenia majątkowe ulegają przedawnieniu przepisy szczególne przewidują wyjątki. Należą do nich roszczenia, których dochodzenie nie jest ograniczone w czasie np. roszczenie o zniesienie współwłasności (art. 220 k.c.), roszczenie windykacyjne i negatoryjne odnoszące się do nieruchomości (art. 223 §1 k.c.) oraz roszczenia, których dochodzenie ograniczone jest terminami zawitymi, np. roszczenie posesoryjne o przywrócenie stanu poprzedniego i o zaniechanie naruszeń (np. art. 344 §2 k.c.).
[6] Tak w uchwale SN z dnia 10 listopada 1995 roku, III CPZ 156/95, OSCNP 3/96, poz. 31
[7] Tak Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 11.10.96 r., III CPZ 76/96, OSNIC 2/97, poz. 16.
[8] Tak Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 10.03.93 r., III CZP 8/93, OSNCP 9/93, poz. 153.
[9] Tak Sąd Apelacyjny w Gdańsku w wyroku z dnia 18 maja 1995 roku., ACr 251/95, Przegl. orz. SA w Gdańsku 2/95, poz. 28.
[10] Tak Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 6.03.96 r., II PRN 3/96, OSNAPiUS 18/96, poz. 264.
[11] Tak Sąd Apelacyjny w Łodzi w qyroku z 24.02.93 r., I ACr 48/93, OSA 7/93, s. 35-39.
[12] Dz. U. z 2007 r., Nr, poz. 331 z późn. zm.
[13] Tak ETS w wyroku z dnia 13 grudnia 1991 roku w sprawie GB-Inno-BM, C-18/88, Zb.Orz. I-5941).
[14] Szerzej zob. decyzja Prezesa UOKiK z dnia 31 grudnia 2007 r., Nr 23/2007 oraz decyzja Prezesa UOKiK z dnia 31 grudnia 2007 roku nr RWR 52/2007.

« powrďż˝t do dziaďż˝u: Poradniki
« zapisz siďż˝ na Newsletter
Wpisz szukane słowo
Losowy termin:
Ochrona tymczasowa - stosowana w ubezpieczeniach na życie, ... więcej»
Nasze serwisy:
www.ubezpieczeniaonline.pl Ubezpieczenia przez Internet. Kup online ubezpieczenie samochodu, na życie, zdrowotne, nieruchomości, na wakacje, na narty, NNW, dla przedsiębiorców, inwestycyjne, ochrona prawna.
www.ubezpieczeniazyciowe.pl Wszystko o ubezpieczeniach na życie. Zamów ubezpieczenie na życie, Korzyści z ubezpieczenia na życie, Ceny ubezpieczeń na życie, Czym jest ubezpieczenie na życie? Oblicz składką ubezpieczenia na życie.
www.rankingubezpieczennazycie.pl Ranking Ubezpieczeń Ochronnych - zabezpiecz Twoje życie i zdrowie. Ranking Ubezpieczeń Oszczędnościowych - oszczędzaj na emeryturę. Na co zwrócić uwagę wybierając polisę na życie?
www.ubezpieczeniemieszkania.pl Zamów ubezpieczenie nieruchomości u 5 agentów lub kup ubezpieczenie mieszkania online. Wypełnij formularz, oblicz składkę i kup polisę. Polisa na e-maila!
www.ubezpieczenienanarty.pl Ubezpieczenia na narty i snowboard. Poradniki narciarskie. Oblicz składkę ubezpieczenia na narty i snowboard. Kup ubezpieczenie narciarskie online.
www.ubezpieczenienarciarskie.pl Porównaj ubezpieczenia narciarskie online i dopasuj najlepszy wariant ubezpieczenia dla siebie. Ubezpieczenia na narty daję Ci komfort spokojnych i bezpiecznych wojaży po stokach narciarskich.
www.ubezpieczenieturystyczne.com.pl Porównaj ubezpieczenia podróży online, dopasuj najlepszy wariant ubezpieczenia dla siebie i kup polisę turystyczną online. Ubezpieczenia na wakacje - podróżne, ubezpieczenie na wyjazd.
www.polisaturystyczna.pl Porównaj ubezpieczenia turystyczne online, wybierz najlepszy wariant ubezpieczenia dla siebie i kup polisę turystyczną online. Ubezpieczenia na wakacje - dla Ciebie i Twojej rodziny.
finanse.rankomat.pl Porównaj produkty bankowe i sprawdź ranking kredytów gotówkowych oraz ranking kredytów hipotecznych. Najlepsze produkty bankowe w internecie.